Rikottiinko perustuslakia vanhuspalvelulain muutoksella
Suomen perustulaki määrittää kansalaisen oikeudesta sosiaaliturvaan, johon myös vanhuspalvelut kuuluvat, ensimmäisessä momentissaan seuraavaa: (2. luku 19 § 1, mom.)” Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.....Vanhuspalvelulaissa, jonka eduskunta vahvisti alunperin 28.2. 2012, mainitaankin perustulain kirjainta seuraten seuraavaa: ( 3. luku §14 mom.1) ” Kunnan on toteutettava iäkkään henkilön arvokasta elämää tukeva pitkäaikainen hoito ja huolenpito ensisijaisesti hänen kotiinsa annettavilla ja muilla sosiaali- ja terveydenhuollon avopalveluilla.” Eduskunta päätti tuolloin, että vuoden kuluttua laki otetaan uudelleen tarkastelun kohteeksi mm. hoitajamitoitukseen liittyen. Siihen ei kuitenkaan puututtu lainkaan, vaikka mitoitus eui vastannut eduskunnan aiempaa päätöstä.
Sen sijaan joulun alla 16.12. 2014 maamme eduskunta muistikin laitoshoitoa tarvitsevia vanhuksia äänin 171- 20 mielenkiintoisella tavalla. Käsittelyssä muutettiin lakia kohdasta §14 lisäämällä siihen kohdan 14 a §, jossa määritetään pitkäaikaiseen hoitoon pääsy uudelleen. Sen mukaan huomioidaan vain lääketieteelliset tai asiakas- tai potilasturvallisuuteen liityvät kriteerit. Vanhuspalvelulain 14§:ää muutettiin tässä siis niin, että arvokas elämä poistui laitoshoitoon hyväksymisen kriteerinä kokonaan ja jäljelle jäivät vain ”lääketieteelliset perusteet ja asiakasturvallisuuteen tai potilasturvallisuuteen liittyvät perusteet”.
Kyseinen uusi
muotoilu kuuluu 14 a § (30.12.2014/1351)
” Kunta voi vastata iäkkään henkilön palveluntarpeeseen
pitkäaikaisella laitoshoidolla vain, jos siihen on lääketieteelliset
perusteet tai asiakasturvallisuuteen tai potilasturvallisuuteen
liittyvät perusteet.” Tässä eduskunta vesitti vanhuspalvelulain
alkuperäisen tarkoituksen, joka oli kirjattu ihmisarvoiseen
vanhenemiseen liittyvänä kriteerinä. Mikä oleellista, se samalla
syrjäyttää myös perustulain kirjauksen oikeudesta ihmisarvoiseen
elämään ja huolenpitoon!
Eduskunnassa oli taannoin
vauhdilla menossa läpi SOTE-laki,
joka oli myös selvästi ristiriidassa perustulain kanssa. Siihen
oikeusoppineet ja perustuslakivaliokunta puuttuivat. Kyse oli siksi
suuresta asiata. Mutta onko vanhustenhoidon osalta vähäpätöisempää,
jos sen palveluja määrittävässä laissa rikotaan perustuslakia?
Miten asia olisi lain laatijlata voinut jäädä huomaamatta tältä
osin, vaikka monet tahot lähettivat lausuntonaan huomautuksen siitä,
miten muutos heikentää vanhuksen asemaa. Eikö lain laatijan tule
aina katsoa myös sitä, mitä näinkin keskeisessä asiassa kuin
paljon puhutussa vanhustenhoidossa toteutuu perustuslaki? Mikä
lienee eduskunnan
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti